Voor de zeepkistenrace, auto om zelf te maken van steigerplanken met kisten.
De besturing van deze kar kan met touwen of met de voeten worden gedaan.
Het touw zit aan de linker en rechterkant van de vooras.
Besturing met de voeten kan niet als er een kist voorop is gemonteerd zoals bij de zeepkist auto op de foto rechts.
De voorste zeepkist zit hierbij in de weg, en daarom is er hier voor een touw gekozen.
De benen en voeten zijn hierbij meer beschermd doordat de voeten in de voorste zeepkist worden gestoken tijdens de rit.
Voor de winnaars zijn er wel een paar aanpassingen nodig, iedere coureur heeft zijn eigen trucs om als eerste over de finish te gaan.
De stuurinrichting is daarbij een belangrijk onderdeel.
Hieronder ziet u hoe je een bijna professionele stuurinrichting kunt maken voor je eigen zeepkistenkar.
Aan het uiteinde van de stuurstang kan het stuurwiel van een auto of het stuur van een fiets worden gemonteerd.
Een voorbeeld van de originele zeepkist derby racer staat op wikihow.
De remmen kunnen op twee manieren werken.
- Maak een hendel die tegen de achterwielen drukt.
Deze remmen zijn niet zo goed als de remmen met een stuk autoband. - De beste remmen maak je met een hendel of pedaal waaraan blokken zitten met een stuk autoband.
Deze blokken druk je tegen het wegdek aan om de duizelingwekkende snelheid van deze heuvelracer af te remmen.
Speelgoedkar maken van steigerhout en balken.
Denk aan goede remmen.
Draag een helm en handschoenen.
Meer gewicht is sneller.
Eet dus veel hamburgers.
De ouderwetse zeepkisten auto wordt een stuk sneller als je ervoor een goed frame maakt met een sterke balk als chassis.
De wielen en vooral de lagering daarvan zijn bepalend voor je snelheid.
De besturing en eventuele vering bepalen mede de maximale snelheid die behaald kan worden tijdens een zeepkisten race.
Hieronder ziet u voorbeelden hoe je deze kar kunt bouwen, let op het balkje waarmee de kar kan worden afgeremd.
Een goed werkende rem mag bij geen enkele zeekistenkar ontbreken.